أمثال شعبية
هناك أمثال ساخرة ضاحكة
حول الحظ العاثر والبخت المنحوس وحتمية هذا البخت وكأنه قدر ومكتوب مثل :
· المغلوب مغلوب وفي الآخر يضِّرب بالطوب.
· من يوم ما ولدوني في الهم حطوني.
· على ما يسعد المنحوس يكون عمره فرغ.
· يابخت مالك من دون البخوت لبخت قال إن ما كنت تسكت هاسقط شوة لتحت.
· بختي لقاني في الطريق يعرج قاللي ارجعي ياخايبة لارقد.
· قلت لبختي أنا رايحة اتفسح قاللي وانا مانيش مكسح.
· قلت لبختي أنا رايحة للجيران قال وأنا مانيش تعبان.
· قلت لبختي أنا رايحة لأهلي قال وأنا أمشي واحدة واحدة على مهلي.
· المنحوس منحوس ولو علقوا على راسه فانوس.
· البخت يتبع صاحبه.
· نحسها معها معها منين ماتمشي يمنعها.
· له في كل خرابة عفريت.
· أرميه في البحر يطل وفي بقه سمكة (عن الحظ الحسن).
وتطرقت الأمثال أيضاً
إلى تعريف الحظوظ السيئة والحسنة وتناولتها بسخرية فقالت :
· يابخت من كان النقيب خاله (فالحظ حسن دائماً).
· من سوء بختي حبوني الكلاب.
· عيشك يحلى لي ياخالي قال ده من سوء بختي ياابن اختي.
· عيشك كويس ياخالتي قالت من سوء بختي يابنت اختي.
· بختك يا أبو بخيت.
· أنت وحظك.
· خبطتين في الراس توجع.
· الفقي لما يسعد تيجي له ختمتين في ليلة.
· جارية تخدم جارية دي داهية عالية.
وعن التفاوت في الحظوظ بين الناس تذكر الأمثال:
· ناس تاكل البلح وناس تتضرب بالشماريخ.
· ناس تاكل البلح وناس يترموا بالنوى.
· ناس ليهم العنب وناس ليهم الحصرم.
· شخوا عليّ كلكم ياللي الزمان خلاني لكم.
· من لقى بخته خرى تحته وجاب عدى البخت يمسح له.
وعن الحظ الحسن يقول المثل:
· جت له على الطبطاب.
· باضت له في القفص.
وعن الحظ السيئ:
· من حفرة لطوبة ياقلبي لا تحزن.
· تخلص من حفرة تقع في دحدورة.
· في حزنهم مدعية وفي فرحهم منسية.
· يافرحة ما تمت خدها الغراب وطار.
· جيت ادعي عليه لقيت الحيطة مايلة عليه.
· ياقلة بختي.
كما أن هناك أمثالا
تشير إلى أن الحظ مقدر من عند الله ـ سبحانه وتعالى ـ ولا يد للإنسان في تغييره ..
فيقول المثل:
· حد بيقول يارب اتعشى ؟
· حد يبقى القلم في ايده ويكتب نفسه شقي؟
· هو حد بيميل بخته بإيده؟
وتوجد أمثال تعبر عن الإذعان للقسمة والنصيب والتي تتحكم في كل شئ:
· كل شئ قسمة ونصيب.
· الجواز قسمة ونصيب.
· اللقاء نصيب.
· أعزم وآكل العيش نصيب.
· اللي من نصيبك لازم يصيبك.
· كل واحد بياخد نصيبه.
· النصيب بيدور على صاحبه.
·
{قل
لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا} من القرآن الكريم.
· مش هايصيبك إلا نصيبك.
· اللي من نصيبك محرم على غيرك.
· محدش بياخد نصيب حد.
· ده للمقسومين مش للموعودين.
· ارضى بنصيبك تعيش.
وهناك بعض الأمثلة تعكس
المعنى السابق حيث لكل مجتهد نصيب ولا يأتي النصيب اعتباطاً بل بناء على جهد وعمل:
· لكل مجتهد نصيب.
· من جد وجد ومن زرع حصد.
· إذا حضرتم القسمة فاقتسموا.
· الغايب مالوش نايب.
وكذلك فقد أرجعت الأمثال
إلى أن العبرة دائماً في الحظ للنهاية فنجد:
· تبقى في بقك وتقسم لغيرك.
· تكون في ايدك وتقسم لغيرك.
· قالوا للبايرة جالك عريس .. قالت مش حصدق إلا لما أحضنه.
· ماليس نصيب فيه.
· ده مش نصيبي.
· قسمة ونصيب.
· قسموا القسايم خدت أنا كومي قالوا مسكين قلت من يومي.
ويقول إبراهيم أبو سنة في كتابه (فلسفة المثل)
إن الاستخدام العربي قد جعل كلمة البخت ظلاً قائماً على مصاب الناس التي يلحق بهم
الفشل المتكرر في حياتهم. ويؤكد أن البخت بتعبير أوضح وفي غالب اطلاقاته هو مجموعة
الظروف الفاشلة أما الحظ فهو المصادفة الخارجية.
أما الدكتور سيد عويس فيذكر في كتابه الازدواجية في التراث الديني المصري
أن إيمان المصريين بالبخت وبنمط التفكير الحسي غير العلمي غير مقصور على الفلاحين
والجهلاء بل ان بعض المثقفين والكتاب يتناول في الصحف اليومية والأسبوعية أموراً
عن السحر وقراءة الكف والفنجان والرمل والودع والمندل وقراءة السحب والبرق وأوراق
الشجر والعمل والنفخ في العقد والرؤيا الصادقة واستحضار الأرواح وتجسيدها ويعلقون
على ذلك بأنه ممكن ومعقول ولا يتنافى مع العلم وأن العقل لا يستطيع أن يرفض ذلك
لأنه محدود كما أن الدين يؤكد هذه المعتقدات ويشير إلى نماذج كتابات أنيس منصور
كمثال على صدق كلامه.
وتشير الأمثال إلى أن الإنسان مسيّر وليس مخيرا. وإيمانه بأنه نصيبه في
الدنيا محدود مسبقاً (جفت الأقلام ورفعت الصحف) فهي تأتي من منطلق فيما يحدث:
· اللي ما يرضاش بالتوت يرضى بشرابه.
· اللي ما يرضى بحكم موسى يرضى بحكم فرعون.
· اللي عاجبه الكحل يتكحل واللي مش عاجبه يرحل.
· لو علمتم الغيب لرضيتم بالواقع (مثل عربي).
· اللي يبص لفوق يتعب أو توجعه رقبته.
كما يدعو المثل الشعبي إلى القناعة فيقول :
· الأعور وسط العميان ملك.
· نص العمى ولا العمى كله.
· الطشاش ولا العمى.
· شئ أهون من شئ .
· الحمد لله اللي جت على قد كده.
· ادى الله وادى حكمته.
· كـده رضـا.
· ما كل ما يتمنى المرء يدركه.
· القناعة كنز لا يفنى.
· القناعة مال وبضاعة.
· عصفور في اليد ولا عشرة على الشجرة.
· بيضة النهاردة أحسن من فرخة بكرة.
· اقع بالحاضر على ما ييجي الغايب.
· ارضى بما قسم الله لك تأتيك السعة.
· من رضى بقليله عاش.
· غنى النفس هو الغنى الكامل.
· عز من قنع وذل من طمع.
· أقله بركة.
· أقل موال ينزه صاحبه.
· اللي عنده عيش وبله عنده الفرح كله.
· إن حضر العيش يبقى المشي شبرقة.
· بخمسة قهوة تقضي الشهوة.
· بيضتها أحسن من ليلتها.
· قليل دائم خير من كثير منقطع.
· افتكاره رحمة (في ضرورة الرضا بالمرض).
· له في ذلك حكم.
· دي إرادة ربنا.
· ادى السما وادى الأرض.
كذلك في الصبر والرضا:
· يشم ضهر ايده يشبع.
· زي بلد أبو راضي المشنى مليانة والسرهاوي.
· السكوت علامة الرضا (يضرب غالباً في الزواج).
· زي أبو قردان صايم عن زاد الدنيا.
· رطل نحاس بيغني عن ناس.
· ما بعد الضيق إلا الفرج.
أما في غير الراضي وغير
القانع بما قسمه الله فلهم نصيب أيضاً من الأمثال الشعبية:
· البطر عقبة وحسن.
· البطران عليه قطران.
· رفس النعمة برجله.
· الأكلانه تولد مية وتقول ياقلة الذرية.
· ما يعجبوش العجب ولا الصيام في رجب.
· لما اتفرقت العقول كل واحد عجبه عقله ولما اتفرقت الأرزاق محدش عجبه رزقه.
عواقب عدم الرضا والنظر لما في يد الغير:
· الحسي مسني وابات متهني ولا كبابك اللي قاتلني.
· لقمة جاري ما تشبعني وعارها متبعني.
· قطع الطشت الدهبي اللي أطرش فيه الدم.
· شعيرنا ولا قمح غيرنا.
· كتاتنا ولا حرير الناس.
· لقمة تحت الحيطة ولا خروف بعيطة.
· اللي ينشري ما ينشهي.
· اللي تشتريه الفلوس ما تشتهيه النفوس.
في استنكار الرضا:
· رضينا بالهم والهم مرضيش بينا.
وفي الصبر ترى الدكتورة نعمات فؤاد أن الصبر
قدرة مصرية خاصة وهو عندنا أيضاً نابع من الإيمان الذي له رصيد في قلب المصري وهذا
نابع من إيمان بأن {الله ولي الصابرين} و{لئن صبرتم لهو خير لكم}.
· يا صبر ايوب.
· الصبر طيب .. بس اللي يرضى به.
· الصبر مفتاح الفرج.
· الصبر جميل.
· الصبر أحسن دوا.
· الصابرين بخير.
· الصابرين لهم الجنة.
· إن صبرتم أجرتم وأمر الله نافذ وإن ما صبرتم كفرتم وأمر الله نافذ.
· إن صبرتم نلتم وأمر الله نافذ وإن ما صبرتم قبرتم وأمر الله نافذ.
· ما ضاقت إلا لما فرجت.
· العوض على الله .
· إذا اشتد الكرب هان.
· اصبري ياستيت لما يخلي لك البيت.
· خليك في عشك لا ييجي حد يهشك.
· شدة وتزول.
· طولة البال تبلغ الآمال.
· المعيشة تحب طولة البال.
· طول البال تهد الجبال.
· من صبر نال ومن لح ملوش.
· اصبر تنول.
· صبر ونال.
· اللي ييجي في الريش بقشيش.
· الله جاب .. الله خد .. الله عليه العوض.
· فرجه قريب.
· اللي يصبر على المر لابد أن يدوق الشهد.
· وجع ساعة ولا كل ساعة.
· المؤمن دايماً منصاب.
· ياقلبي ياكتكت اسمع الكلام واسكت.
· كل شئ دواه الصبر لكن قلة الصبر مالهاش دوا.
· كل شئ في أوله صعب.
· كل عقدة ولها حلال.
· اتقل على الرز لما يستوي.
· مسيرها تيجي البر ولو ألواح (عن المركب).
· خللي أملك في ربنا كبير.
· تيجي على أهون سبب.. بس اصبر.
وفي التحمل .. يقول المثل :
· اللي يحب الدح ميقولش أح.
· مفيش حلاوة من غير نار.
· اللي يحب العسل يستحمل قرص النحل.
· اللي ينزل البحر يستحمل الموج.
وتوجد بعض الأمثال
تنتقد الصبر وتدل على عدم القدرة على التحمل:
· الصبر مر.
· الصبر حرق الدكان.
· بعد الصبر القبر.
· ما ورا الصبر إلا القبر.
· فرج حرمه خرج (من الصبر والتحمل).
· فاض بي الكيل.
· الكيل طفح.
· اللي ايده في المية مش زي اللي ايده في النار.
· اللي ياكل الضرب مش زي اللي يعده.
· لو صبر القاتل على المقتول كان اتقتل لوحده.
· يا يموت العبد يا يعتقه سيده.
· صبري على نفسي ولا صبر الناس علي.
· الجايات أكثر من الرايحات.
· اصبر على جار السوء يا يرحل ياتجيله داهية.
ويقول الدكتور سيد عويس إن الصبر كقيمة اجتماعية قد يعني في بساطة (حبس
النفس عن الجزع) والصبر بهذا المعنى قيمة اجتماعية ايمانية فالحياة الإنسانية لا
تخلو من الجزع وهي كذلك لا تخلو من الطمأنينة ومع ذلك فإننا نلاحظ أن مفهوم الصبر
لا يعني حبس النفس عن الجزع دائماً فقد يكون صبراً على الضيم وقد يكون صبراً على
الإهانة وقد يكون إذعاناً إلى حد الذلة والضعة وقد يكون صبراً على ضياع الحقوق.
وفي الأمثال التي تسخر من الشخص الذي يقحم نفسه في أشياء تؤدي إلى الأذى:
· اللي يكري ( طيزه ) ما يحسسش عليها.
· اللي يعمل ضهره قنطرة يستحمل الدوس.
· اللي يعمل خده مداس يستحمل الدوس.
· اصحاب الميت صبروا والمعزيين كفروا.
والمثل المصري يرى أن
من لا يصبر كافر فالصبر هبة من الله:
· الصبر من عندك يارب.
· يارب ألهمنا الصبر.
· يارب صبرنـا.
· من شاف بلوة غيره هانت عليه بلوته.
· اللي يشوف بلاوي الناس تهون عليه بلوته.
· فات الكثير ما بقى إلا القليل.
· كل آت قريب.
· ربنا يقرب البعيد.
· كلها شهر وشهير والتاني قصير.
· كل شئ بأوان.
· آهي ليلة وتعدي.
· آهي ليلة فراقها صبح.
· كل شئ وله آخر.
· اللي له أول له آخر.
وبذلك .. فالمصري ميال إلى الصبر بطبيعته ..
وترى د. نعمات فؤاد أن المصري تعلم الصبر
من الزراعة التي علمته (الصبر الرحيم وسعة الصدر والسكينة والمسالمة وطمأنينة
الرضا وجلال التواضع).
سأصبر حتى يعجز الصبر عن صبري ..
واصبر حتى يأذن الله في أمر..
وأصبر حتى يعلم الصبر أني صبرت على شئ أمر من الصبر.
أمثال في الطيبة والعفوية
· من القلب للقلب رسول.
· إن كان حبيبك في خير افرح له.
· اللي يحب حد يكثر من ذكره.
· اللي يحب ما يكرهش.
· داخل بيت عدوك ليه ؟ قال : حبيبي فيه.
· إن كان لك حبيب وبدك تتقيه لا تاخد منه ولا تديه.
· لاجل الورد ينسقي العليق.
· من حبنا حبناه وصار متاعنا متاعه .. ومن كرهنا كرهناه يحرم علينا اجتماعه.
وعن المشاعر والحنان :
· الدم يحن.
· الدم ما يبقاش مية.
· عمر الدم ما يبقى مية.
· إذا كانت الداية أحسن من الوالدة كانت تبقى خيبة زايدة.
ويسخر المثل الشعبي من
الحنان غير المصحوب بالعطاء .. فيقول:
· ترى حنية لوز حنية من غير بز.
· ادي ابنك للي له أولاد.
وفي العشرة :
· من عاشر القوم 40 يوم صار منهم.
· من عاشر الحداد ينكوي بناره.
· العشرة ما تهونش إلا على ابن الحرام.
· اللي يعاشر الطبيب يموت سقيم.
· اللي يعاشر التعابين لازم يشتغل حاوي.
· تعرف فلان ؟ أعرفه .. عاشرته ؟ لا .. تبقى متعرفوش.
· لا تذم ولا تشكر إلا بعد سنة وست اشهر.
· عاشر عاشر مسيرك تفارق.
· جنة من غير ناس ما تنداس.
· معرفة الناس كنوز.
أما عن المعرفة التي تجلب المتاعب .. فيقول المثل:
· البعد عن الناس غنيمة.
· الاقتصار عبادة.
· الوحدة ولا رفيق المتاعب.
· الوحدة خير من جليس السوء.
وكما أن للمحبة والعشرة
أمثالها الشعبية فإنه أيضاً للكراهية والعداوة أمثالها:
· أنا واخويا على ابن عمي .. وأنا وابن عمي على الغريب.
· ابن عمك عدوك وعدو اللي يعاديك.
· صديق عدوي عدوي .. وعدو عدوي صديقي.
· عين العدو تبان ولها زبان.
· العين متكرهش إلا اللي أحسن منها.
· عادي أمير ولا تعادي غفير.
· عدو قريب ولا حبيب بعيد.
· نهار العدو ما يصفى يخفى.
· عدو عاقل خير من صديق جاهل.
· عدوك عدو دينك.
· اللي تكره وشه يحوجك الزمان لقفاه.
· اللي تكرهه النهاردة تعوزه بكره.
وعن تجنب العداء وعدم المبالغة في العداوة يقول المثل:
· صباح الخير يا كنيسة واللي في القلب في القلب (بمعنى كره وليس عداوة).
· اقطع لسان عدوك بسلام عليكم.
· امشي دوغري يحتار عدوك فيك.
· حبيبك يمضغ لك الزلط .. وعدوك يتمنى لك الغلط.
· من "شخ" عليك "شُخ" عليه . وآهي كلها نجاسة.
· فوت على عدوك مكسي ولا تفوت عليه محشي.
· امشي على عدوك جعان ولا تمشيش عريان.
· فوت على عدوك معرش ولا تمشيش مكرش.
· كبر الجرن ولا شماتة الأعادي.
· كل عيش حبيبك تسره وكل عيش عدوك تضره.
· ضمة القبور ولا ضمة عدو.
والمصري يخشى من يعاديه
.. ولا يأمن له .. ويعبر المثل عن ذلك
قائلاً:
· عدو زمان مالوش أمان.
· عمر العدو ما يبقى حبيب .. وعمر الحمار ما يبقى طبيب.
وفي الإصلاح :
· مكتوب على ورق الحلاوة .. ما محبة إلا بعد عداوة.
· بينهما ما صنع الحداد.
· إنت من سكة وهو من سكة.
· قاعد له على السقطة واللقطة.
ومع ذلك توجد أمثال
داعية للمصالحة بين المتخاصمين.. ويمثل إلى السِلم والتسامح:
· الصلح خير.
· السلام لله.
· المسامح كريم.
· اللي يدق يتعب.
· أهل السماح ملاح.
· المصارين في البطن بتتعارك.
· اللي انكسر يتصلح.
· الغلط مرفوع والزعل ممنوع.
· هي الشتمة بتلزق.
· عفا الله عما سلف ( آية قرآنية)
· مسير المية ترجع لمجاريها.
· اللي فات مات.
· احنا ولاد النهارده.
· ما شتمك إلا اللي بلغك.
· من جه بيتك جاب الحق عليه.
· العند يورث الكفر.
· الغلط مردود.
· من قر بذنبه غفر له ربه.
وفي السعي للصلح:
· ما ينوب المخلص إلا تقطيع هدومه.
· يا داخل بين البصلة وقشرتها .. ما ينوبك إلا صنتها.
· قاضي العيال اشتكى روحه.
· امسحها في دقني أو امسحها في.
· يخانقني في زفة ويصالحني في عطفة.
· شيل ابوك عن اخوك.
· شيل ده من ده .. يرتاح ده عن ده.
· مخلوش للصلح مطرح.
· حد الله ما بيني وبينك.
وفي الدعوة إلى الأخلاق
وعدم التطاول على الآخرين:
· لسانك حصانك إن صنته صانك وإن هنته هانك.
· طاعة اللسان ندامة.
· سلامة الإنسان في حلاوة اللسان.
· لولاك يالساني ما انسكيت يا قفايا.
· الملافظ سعد.
· اقعد عوج واتكلم عدل.
· الادب فضلوه عن العلم.
· اقصر الشر.
· اتق شر غضبة الحليم.
· يا رايح كتر من الملايح.
· خير الأمور الوسط.
· المخزوق يشم السلطان.
· إذا يأس الإنسان طال اللسان.
وبعض الأمثال تعطي
العذر لمن يضطر لإساءة الأدب:
· العصا لمن عصى.
· اخليه يمشي على العجين مايلخبطوش.
وعـن الأصـدقاء :
· طول ما انت طيب تكتر أصحابك.
· صديقك من صدقك.
· الصديق وقت الضيق.
· عند الشدة والضيق يبان العدو من الصديق.
· إذا لم تكن لي والزمان شرم برم فلا خير فيه والزمان ترللي.
· صاحبك من بختك.
· البيض الفاسد يتدحرج على بعض.
· الطيور على اشكالها تقع.
· قل لي من صاحبك اقل لك من انت.
· اللي ترافقه وافقه.
· التعبان من رفيقه يوسع.
· صديق صح خير من أخ.
· رب أخ لم تلده أمك.
· صاحبك وجارك ادرى بمالك.
· اختار الصديق قبل الطريق.
وفي التحذير من الأصدقاء تقول الأمثال:
· ما يغصك غير صاحب (وذلك لأنه أدرى بأسرارك).
· حاسب من صاحبك ولا تخونه.
· الصاحب اللي يخسر هو العدو المبين.
· من لقى أحبابه نسي أصحابه.
وكما توجد أمثلة عن الأصدقاء والأحباب فهناك أمثلة عن الجيران:
· اختار الجار قبل الدار.
· النبي وصى على سابع جار.
· إن كان جارك في خير افرح له.
· إن كان لجاري ما يهمني لي.
· اطلب لجارك الخير ، إن ما نلت منه تكفي شره.
· الجار أولى بالشفعة.
· الجار جار وإن جار.
· جارك قدامك ووراك.إن ما شاف وشك يشوف قفاك.
· قبل ما أقول يا أهلي يكونوا جيراني غاتوني.
· ربك وجارك أعلم بحالك.
· لولا جارتي لانفقعت مرارتي.
· من جاور السعيد يسعد.
· غير من جارك ولا تحسده.
· يا جار الدهر احزن لي شهر.
· الجار للجار ستر وغطا.
وعن الجار السيئ يقول المثل:
· صباح الخير ياجاري .. إنت في حالك وأنا في حالي.
· اصبر على جار السو يا تجيله داهية يايرحل.
· من جاور الحداد ينكوي بناره.
· إن غسلتي توبك انقيه وان خاصمت جارك ابقيه.
· خلصت حاجتي من غير جارتي.
· إن جار عليك جارك حول باب دارك.
· إن كرهك جارك غير باب دارك.
· إن كان جارك بلا بلاء حك به جسمك.
· اياك اعني واسمعي ياجاره.
· الكلام لك يا جاره وانت حماره.
وتوجد بعض الأمثال تحرص على مقابلة العدوان بالعدوان من الجيران فتقول:
· الأبيحة ست جيرانها.
· خلص تارك من جارك.
· ما بعد حرمة الزرع جيره.
وعن التحذير من الجيران:
· البلاوي تتساقط من الجيران.
· جارنا السو ما ارضاه اللي معانا كله واللي معاه خباه.
· دقوا في اوانهم وسمعوا جيرانهم.
· انا رحت الغيط حرست جاري سرق البرسيم وخد حماري.
· الحسد عند الجيران والبغض عن القرايب.
· الجار السو يحسب الداخل ما يحسب الخارج.
· لليهود والنصارى ولاولاد الحارة (تقولها المرأة التي تخاف من كلام
الجيران).
· الشاطرة تقضي حاجتها والخايبة تنده جارتها.
· الشاطرة تعمل حاجتها والخايبة قاعدة تحدتها.
· الله لا يجعل لنا جار وله عينين.
في احترام فارق السن:
· الكبر هيبة.
· دول الخير والبركة.
· الدهن في العتاقي.
· أكبر منك بيوم يعرف عنك بسنة.
· اللي ما يسمع كلام والديه يالطمة على خديه.
· أنت ومالك لأبيك.
· الشجرة اللي متضللش على أهلها تستحق قطعها.
· الولد ولد ولو كان شيخ البلد.
وعن احترام الحاكم :
· أنا اول من أطاع وآخر من عصى.
· حد يقول للغولة عينك حمرا؟ (ايا كانت قوة الحاكم).
· الملك من هيبته بيتشتم في غيبته.
· آه يا بلد من غير عمدة (الحاجة دائماً للسلطة).
· اللي مالوش كبير يشتري له كبير.
وهناك أمثال تسخر من السلطة سراً:
· جبناكِ ياحكومة تحمينا .. حميتي النار وكوتينا!
إلا أن هناك أمثالاً ترفض السخرية في الخفاء فتقول:
· في الوش مراية وفي القفا سلاية.
· أبو وشين يلعب على الحبلين.
· بوس الأيادي ضحك على الدقون.
· ده كله مسح جوخ.
· لما تقع البقرة تكتر سكاكينها.
· ضلالي وعامل إمام .. والله حرام.
· يؤدي الغرض وينقب الأرض.
· زي المش كل ساعة بوش.
· تحت البراقع سم ناقع.
· زي القط يسبح ويسرق.
إلا أن هناك أمثالاً تدعو إلى المحاباة وإحناء الرأس للريح.. فتقول:
· إن كان لك عند الكلب حاجة قول له ياسيدي.
· اتمسكن لحد ما تتمكن.
· الايد إلى متقدرش تقطعها بوسها.
· إن لقيت بلد بتعبد عجل .. حِش واديله.
· ارقص للقرد في دولته.
· العب مع القرد لما توفي أيامه.
· من طأطأ لها فاتت.
· علشان ما تعلي لازم نطاطي.
· طاط رأسك ما بين الروس وإلا الماشي عليك يدوس.
· كلمة باطل تجبر الخاطر.
· إن قابلك السفيه داريه بما فيه .. وهات كحكة بسكر وهاديه.
· اتوصوا علينا ياللي حكمتوا جديد .. احنا عبيدكم وانتم علينا سيد.
· معاهم معاهم .. عليهم عليهم.
· لاجل الضرورة اروح للندل البيت .. واقول له العفو ياسيدي.. واشيل مداسه
وامسح تراب رجليه.
ويتضح لنا أن الأمثال الشعبية القابلة للنفاق
أكبر بنسبة 15 : 10 من الرافضة له.
وفي الاضطـرار :
· المضطر يركب الصعب.
· قال : ايه رماك على المر ؟ قال : اللي أمر منه.
· الضرورة لها أحكام.
· الضرورات تبيح المحظورات (قاعدة فقهية).
· الجوع كافر.
· ما باليد حيلة.
· الغريق بيتعلق بقشاية.
· علشان بطنه حلقوا دقنه (رضى بالإهانة).
· ادي السما وادي الارض.
· اللوح قال للمسمار : انت قلقتني . قال المسمار: لو كنت تعرف الدق اللي على
راسي كنت عذرتني.
· قال : ياللي ابوك مات من الجوع . قال : هو كان لقى أكل ولا اكلش.
· ماله الدستي بيغلي ؟ قال : من كتر ناره.
· يرضى ورجله فوق رقبته.
وحول من يتحايلون على اضطرارهم بالصلاة والصوم:
كشكل من أشكال النفاق تقول الأمثال:
· زي المراكبية ما يفتكروش ربنا إلا وقت الغرق.
· ما يعرفش ربنا إلا وقت زنقة.
· من صلى وصام لأمر كان فإذا قضى الأمر لا صلى ولا صام.
وفيمن يريد الانفجار في الوضع الراهن لكنه لا يستطيع :
· حاجة تخللي الأخرس ينطق.
· طفح الكيل.
· بلغ السيل الزبد.
· كتر الحزن يعلم البكا.
· هم يضحك وهم يبكي.
· اشكي لي وأنا أبكي لك.
· الأيام الزفت فايدتها نوم.
· انسى الهم ينساك.
· بعد الكتير وبعد ما كنا صار القليل يجبر خواطرنا.
وتوجد الكثير من الأمثال تشير إلى رضا المصريين بالمقسوم وعدم الثورة على
الواقع والإذعان له:
· ياجملة الهم ياعم.
· يدق الهم ويتخله.
· قاعد يقلب ويعاير.
· هم ما يتلم.
· اللي فينا مكفينا.
· شر البلية ما يضحك.
· هم يضحك وهم يبكي.
· ضيع الهم بزبيبة.
· إن كترت عليك الهموم .. ارقد نوم.
· اترك الهم ينساك .. تلقى سعدك وتنسى اساك.
· اشكي لمين وكل الناس مجاريح.
· الهم في الدنيا كتير بس مفرق.
· الضحك على الشفاتير والقلب يصبغ مناديل.
· الوش مزين والقلب حزين.
· متعيطوش على فخاركم ده له زي أعماركم.
· وقوع البلا ولا انتظاره.
· قضيت العمر في قهر قال هو العمر فيه كام شهر (دعوة للفرح).
· ماشيلتك يادمعتي إلا لشدتي.
· وتصور الأمثال أن الهم والحزن له أصحابه الذي يسعى إليهم والذين يسعون إليه
فيقول:
· جت الحزينة تفرح ما لقيتلهاش مطرح.
· قلوب عليها دروب وقلوب من الهم تدوب.
· من يوم ما ولدوني .. في الهم حطوني.
· مشفتش يوم أحكي عليه.
· رضينا بالهم والهم مرضيش بينا.
· يافرحة ما تمت خدها الغراب وطار.
· نص الفطرة خروب.
· كل هم في البلد .. بييجي عندي ويتسند.
· بيدور على النكد بمنكاش.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق